Först ut i NMX! (2011)

Elisabet Widlund, vd för Musiksverige, är först ut i New Music Xperiences seminarieserie under Almedalsveckan. Måndag  4 juli kl 10 på Tonsättarnas hus i Visby modererar hon ett samtal om de ringar på vattnet som skapas av musiklivets kreativa kärna – låtskrivaren – här exemplifierad av artisten Sofia Talvik.  I en casestudie berättas om hur låtskrivandet gick till, och sedan leds vi igenom hela modellen för ekonomisk tillväxt inom kulturella och kreativa näringar.  Tobias Nielsén från Volante förklarar hur kulturekonomi fungerar och en förläggare och en skivbolagsrepresentant berättar om hur deras företag, anställda och kunder förhåller sig ekonomiskt till musiken.

Att en låt verkligen kan skapa 110 jobb verkar inte alls orimligt efter detta seminarium! Filmklipp, ljud och livemusik illustrerar. Vill ni prata mer med Elisabet finns hon på plats under New Music Xperience och kan också nås på elisabet@musiksverige.org

5 responses to “Först ut i NMX! (2011)

  1. Pingback: Sofia i Almedalen | Sofia Talvik - Swedish Artist & Singer/Songwriter

  2. I så fall borde en symfoni med en durata på 30 minuter generera 10 ggr mer arbetstimmar ån en låt på tre minuter. Dessutom multiplicerat med antalet inblandade musiker vid de tre repetitionstillfällena och framförandet. I beräkningen ska också tas förberedande arbete med stämskrivning, etc..

  3. Ja det låter ju logiskt. Du får prata vidare med Elisabet i Visby. Välkommen!

  4. Tyvärr, har inte möjlighet att medverka. Vill bara peka på det faktum att när man som tonsättare skriver t.ex. en symfoni, genererar det mycket arbetstillfällen och arbetstimmar – dvs. den nya konstmusiken är också samhällsnyttig.

  5. Konstnär Marianne Lindberg de Geer beskriver hur många arbetstillfällen hennes arbete skapar
    Ett utdrag från texten:
    ”Ibland får man höra att konstnärerna bara lever på stipendier från skattebetalarnas pengar, att vi inte bidrar. Vi tär. Men konstnären är och har alltid varit en entreprenör i den mening wikipedia definierar det: En som skapar nya affärsverksamheter och organiserar marknaden på ett nytt sätt.
    Nu ska jag räkna upp alla som fått jobb tack vare min verksamhet bara under mina två senaste utställningar:

    1. Fastighetskontoret, som hyr ut min ateljé

    2. Konstnärshandeln där jag köper duk, färg och penslar

    3. Järnhandeln, där jag köper mina verktyg

    4. Sekondhandbutikerna som tillhandahåller material för mina skulpturer

    5. Stenhuggeriet i Xiamen, Kina/ i Breanäs i Skåne som hugger mina skulpturer6. Gjuteriet i Thailand och Sverige som gjuter mina skulpturer

    7. Mac rent som hyr ut min dator

    8. Telefonbolaget/mobil/ bredband

    9. Fotohandlaren som framkallar mina bilder och servar min kamera

    10. Filmfotografen som filmar mina videos

    11. Skådespelarna som agerar i mina filmer

    12. Leverantörer av scenografi, kostym & mask

    13. Redigeraren som redigerar mina filmer

    14. Ljuddesignern som spelar in ljud till mina ljudverk

    15. Företagspost

    16. Ramverkstan/glasmästeriet som ramar mina bilder

    17. Galleristen som säljer mina verk mot 50% i provision

    18. Privata konstproducenter (Mobile Art Prod. MAP t ex)

    19. SJ, Skånetrafiken och taxi/ budtjänst

    20. Museicheferna

    21. Intendenterna/curatorerna

    22. Museiteknikerna

    23. Pedagogerna

    24. Fotograferna

    25. Informatörerna

    26. Webbarna som administrerar min hemsida

    27. Reklambyråerna

    28. Städarna

    29. Transportföretagarna (TransArt, MTAB m fl)

    30. Författarna ( som skriver boken/ utställningskatalogstexten)

    31. Konstkritikerna

    32. Kulturcheferna /Kulturjournalisterna/kulturtidskrifterna

    33. Övriga medier; teve, radio, underhållningsbranschen och veckotidningarna

    34. Universitetslärarna / Konstvetenskapen

    35. Bokförlagen

    36. Auktionsverken/ andrahandsmarknaden

    37. Min agent som förhandlar med mina arbetsgivare om kontrakten

    38. Min revisor, som handhar min firmas ekonomi

    39. Madeleine Sjöstedt, Kulturborgarråd, Sthlm

    40. Kulturministern och hennes departement

Kommentera

